ما را دنبال کنید

جستجوگر

موضوعات

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 876
  • کل نظرات : 1
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 258
  • بازديد ديروز : 75
  • بازديد کننده امروز : 67
  • بازديد کننده ديروز : 50
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل ديروز: 0
  • بازديد هفته : 612
  • بازديد ماه : 1,534
  • بازديد سال : 11,459
  • بازديد کلي : 58,488
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 3.145.78.155
  • مرورگر : Safari 5.1
  • سيستم عامل :

مزایا و امتیازات تحصیل پزشکی در ترکیه باعث شده است که در سالهای اخیر اغلب دانش آموزان ایرانی به تحصیل رشته پزشکی در ترکیه علاقه مند شوند. در حقیقت بخش عمده ای از فرآیند اعزام دانشجو و مهاجرت های تحصیلی به ترکیه را نیز تحصیل پزشکی در این کشور تشکیل می دهد. از امتیازات تحصیل رشته پزشکی در ترکیه می توان به هزینه های معقول تحصیل و زندگی در کشور ترکیه، کیفیت آموزشی برتر همراه با مدارک معتبر بین المللی، امکان اخذ اقامت پس از تحصیل و کار در ترکیه و دسترسی به بورسیه های دولتی جهت پوشش هزینه های تحصیل در این کشور اشاره نمود.

در این مقاله قصد داریم شما را با آخرین شرایط و اطلاعات لازم برای تحصیل پزشکی در کشور ترکیه آشنا سازیم و در همین راستا نیز کارشناسان و وکلای مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با سال ها تجربه در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی و داشتن مجوز رسمی از وزارت علوم، اطلاعات لازم را درباره تحصیل در کشور ترکیه در اختیار شما عزیزان قرار خواهند داد.

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه

کشور ترکیه، کشوری فراقاره ای است که با کانال بسفر اروپا و آسیا را به هم متصل می کند. ترکیه با جمعیتی حدود 82,003,882 و مساحتی معادل 783,356 km2 کیلومتر مربع از شمال توسط دریای سیاه، از شمال شرقی توسط گرجستان و ارمنستان، در شرق از طریق آذربایجان و ایران، از جنوب غربی توسط عراق و سوریه و از جنوب غربی و غرب با دریای مدیترانه و دریای اژه و از شمال غربی با یونان و بلغارستان مرز مشترک دارد. پایتخت کشور ترکیه آنکارا و بزرگترین شهر این کشور استانبول می باشد در طی سال های اخیر، سیستم آموزش عالی ترکیه به تبعیت از فرآیند بلونیا و نظام انتقال واحد اروپایی (ECTS) دچار تحولات اساسی شده است.

کیفیت آموزشی بالا، اعتبار مدرک اعطایی و نیز هزینه تحصیل مقرون به صرفه جزو فاکتورهایی است که تحصیل برخی رشته ها همانند پزشکی در ترکیه را به گزینه مناسبی جهت ادامه تحصیل دانش آموزان ایرانی علاقه مند تبدیل می کند. واقعیت این است که برای بسیاری از دانش آموزان ایرانی، تحصیل پزشکی در ایران به دلیل سدی بنام کنکور به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است. به همین دلیل برای دستیابی به این رویا، تحصیل پزشکی در ترکیه می تواند جایگزین مناسبی برای دانش آموزان باشد. اگرچه نباید از نظر خارج کرد که تحصیل رشته پزشکی در ترکیه نیز رقابتی است و یکی از شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه شرکت در آزمون ورودی YÖS و قبولی در آن می باشد. اما تجربه موفق دانش آموزان ایرانی در این آزمون ها حاکی از اهمیت و جایگاه تحصیل پزشکی ترکیه در بین دانش آموزان ایرانی می باشد.

ساختار آموزش پزشکی در ترکیه

در کشور ترکیه، دوره استاندارد تحصیل پزشکی عمومی (General Medicine) در حدود 6 سال می باشد. از شرایط ورود به دانشگاه های علوم پزشکی دولتی در این کشور، شرکت در آزمون YÖS می باشد. همانند سایر کشورها، سال اول و دوم تحصیل پزشکی مربوط به آموزش علوم پایه می باشد. درسال سوم، دانشجویان آموزش های تئوری و کاربردی مربوط به معرفی بیماری ها را اخذ می نمایند. سال چهارم و پنجم شامل دوره انترنی کیلینیکی می باشد. سال ششم و آخرین سال تحصیلی با کار در بیمارستان علوم پزشکی سپری می شود. در این بخش از دوره تحصیلی، دانشجویان در واقع وظایف یک دکتر را بر عهده می گیرند.

به دانشجویان سال ششمی “انترن” گفته می شود. این مرحله جزو مرحله اولیه از آموزش دستیار پزشکی در کشور ترکیه محسوب می شود. همچنین حقوق ماهیانه متوسطی به اتباع ترک جهت انجام کار پزشکی در این مرحله پرداخت می شود. به خاطر داشته باشید که از سال سوم به بعد شما ملزم به ارتباط با بیماران به زبان ترکی می باشید، اما هیچ جای نگرانی نیست، چرا که شما 3 سال در ترکیه زندگی کرده اید و مهارت کافی برای برقراری ارتباط با بیماران را دارید. از آنجا که کشور ترکیه معروف به مقصد گردشگری سلامت می باشد و سالانه بیماران مختلفی از سراسر دنیا جهت درمان وارد این کشور می شوند، تسلط بر زبان انگلیسی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

دانشگاه ها و مدارک معتبر تحصیل پزشکی در ترکیه

دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه در زمینه ارائه برنامه های تحصیلی در رشته های پزشکی و زیست پزشکی دارای اعتبار بین المللی می باشند. این رشته ها شامل هوش بری، کاردیولوژی، پزشکی داخلی و عمومی، پزشکی اطفال، رادیولوژی، جراحی و … می باشند. در این بین، دانشگاه های مختلفی در ترکیه وجود دارند که برنامه های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و اکثر این دانشگاه ها نیز به تایید وزارت علوم ایران رسیده اند که شامل موارد ذیل می باشند:

دانشگاه استانبول

دانشگاه جاحت تپه

دانشگاه آنکارا

دانشگاه کوچ

دانشگاه آتاتورک

دانشگاه اژه

مدت زمان تحصیل پزشکی در کشور ترکیه حدود 6 سال است و مدرک اعطایی به فارغ التحصیلان مدرک (Medical Doctor (MD می باشد که جزو مدارک معتبر بین المللی می باشد که توسط سازمان بهداشت جهانی (WOT)، لیست دانشگاه های ECFMG (درخواست های پذیرش کارشناسی ارشد بالینی ایالات متحده)، هیئت پزشکی کالفرنیا، GMC (درخواست های پذیرش کارشناسی ارشد بالینی انگلستان) به رسمیت شناخته می شود.

شرایط پذیرش دانشگاه های پزشکی در ترکیه

متقاضیان تحصیل پزشکی جهت اخذ پذیرش تحصیلی در ترکیه، ابتداء بایستی صلاحیت تحصیل را کسب نمایند. شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه در رشته پزشکی برای اتباع ترک بخاطر شرط کسب نمرات AAA بسیار سخت است اما شرایط برای دانشجویان خارجی کمی راحت تر است. متقاضیان در وهله اول می بایست در آزمون YÖS شرکت نمایند. هدف از آزمون مذکور نیز گزینش داوطلبان حائز صلاحیت جهت ادامه تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه می باشد. لازم به یادآوری است که هر دانشگاه ترکیه نیز دارای آزمون مخصوص به خود می باشد.

اما با این توصیف، شاید سوالی که اکنون به ذهن متقاضیان تحصیل پزشکی در ترکیه خطور کند، این سوال باشد که شرایط پذیرش تحصیلی رشته های پزشکی در ترکیه چیست و چه مدارکی برای اثبات صلاحیت متقاضیان لازم است؟ داوطلبان خارجی جهت درخواست پذیرش از برترین دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه به ارائه مدارک زیر نیازمند هستند:

  • ارائه نمره آزمون MCAT حداقل 505 یا نمره آزمون SAT معادل تقریبی 1410 امتیاز یا بالاتر
  • ارائه نمره آزمون TOEFL با امتیاز 80 یا در صورت امکان نمرات بالاتر
  • 2 توصیه نامه از دانشگاه یا مدرسه سابق
  • انگیزه نامه (SOP)
  • دیپلم دبیرستان و ریزنمرات مربوطه

آزمون پزشکی در ترکیه YÖS 

آزمون YÖS آزمون ورودی دانشجویان خارجی در دانشگاه های ترکیه می باشد. این آزمون به دانشجویان امکان تحصیل در رشته هایی نظیر پزشکی، حقوق، روانشناسی، داروسازی، مهندسی مکانیک، معماری و … در ترکیه را فراهم می کند. در اکثر موارد، آزمون YÖS مشتمل بر 80 سوال می باشد.  45 سوال در این آزمون مربوط به سوالات IQ (سوالات مهارت های عمومی و تست هوش) می باشد، مابقی 35 سوال از درس ریاضیات است. توجه داشته باشید که عمده سوالات بخش ریاضی آزمون نیز عمدتا از پایه 10م مقطع دبیرستان می باشد.

داوطلبان مایل به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه جهت احراز صلاحیت پذیرش تحصیلی می بایستی در این آزمون ثبت نام و شرکت نمایند. بر طبق گزارش شورای آموزش عالی ترکیه (YÖK)، در سال 2017 مجوعا 39037 داوطلب در آزمون YÖS شرکت کرده اند. در دو سال اخیر نیز این رقم به 2 برابر افزایش یافته است. پیش بینی می شود که مابین سال های 2018 و 2023، در حدود 100000 داوطلب در این آزمون شرکت نمایند که اکثر آنها جزو متقاضیان تحصیل رشته پزشکی در ترکیه می باشند.

ویزای تحصیلی جهت تحصیل پزشکی در ترکیه

مرحله آخر پذیرش متقاضیان تحصیل پزشکی در ترکیه، درخواست ویزای تحصیلی ترکیه می باشد. بنا به قوانین مهاجرتی ترکیه، اگر دانشجویان بین المللی در برنامه تحصیلی فول تایم به مدت بیش از 3 ماه در دانشگاه های ترکیه پذیرفته شوند ملزم به اخذ ویزای تحصیلی ترکیه برای ورود به این کشور می باشند. فرآیند اخذ ویزای تحصیلی ترکیه نیز بسیار ساده و راحت است. متقاضیان با در دست داشتن مدارک زیر باید به سفارت ترکیه در تهران مراجعه نموده و نسبت به دریافت ویزای تحصیلی خود اقدام نمایند:

  • پاسپورت با اعتبار بیش از 90 روز
  • فرم درخواست ویزا
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی3×4
  • نامه پذیرش
  • بیمه سلامت
  • رزرو بلیط برگشت
  • مدرک اثبات تمکن مالی
  • رسید پرداخت هزینه اداری
  • گواهی عدم سوء سابقه
  • گواهی معاینه پزشکی

لازم به یادآوری است که مدت زمان رسیدگی به درخواست متقاضیان ویزای تحصیلی ترکیه از زمان تحویل درخواست تا زمان صدور ویزا ماکسیمم درحدود 12 هفته طول می کشد. ویزای تحصیلی ترکیه شامل 2 نوع تک ورود (Single-entery) یا چند ورود (Multiple-entry) می باشد. ضمنا، هزینه درخواست ویزای تحصیلی ترکیه در سال تحصیلی 2019- 2018 درحدود US $48 (دلار) می باشد.

تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل و زندگی دانشجویان پزشکی ترکیه

دانشجویان پزشکی در ترکیه برای ادامه تحصیل خود در دانشگاه های این کشور نیازمند پرداخت شهریه های تحصیلی می باشند. متوسط شهریه پزشکی در کشور ترکیه در حدود 87.000 Lira (درحدود  USD 24.000) می باشد. هزینه خوابگاه داخل پردیس دانشگاه نیز بین USD 2.000-5.500 (دلار) در سال متغیر است. علاوه بر این هزینه ها، دانشجویان پزشکی در کشور ترکیه بایستی از عهده هزینه های زندگی در این کشور نیز برآیند. هزینه های زندگی (خورد و خوراک، ایاب و ذهاب، اقلام تحصیلی و غیره) در ترکیه نیز در سال تقریبا به حدود USD 5.000 (دلار) می رسد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه های پزشکی ترکیه

بورسیه های تحصیلی مختلفی در دسترس دانشجویان پزشکی در ترکیه قرار دارد که تا حدودی شهریه تحصیلی آنها را تحت پوشش قرار می دهد. شاخص اعطای این بورسیه ها به دانشجویان خارجی معمولا بر مبنای شایستگی های تحصیلی دانشجویان می باشد. به منظور درخواست بورس تحصیلی در ترکیه، صرفا تحویل درخواست آنلاین و انگیزه نامه از طرف دانشجویان کافی است. سپس در ادامه، کمیته ارزیابی دانشگاه درباره پذیرش یا رد درخواست متقاضیان تصمیمات مقتضی را اتخاذ خواهد نمود.

امتیازات تحصیل پزشکی در ترکیه

دانشجویان رشته پزشکی برای تحصیل در ترکیه دلایل مختلفی دارند. استاندارد آموزشی بالا، امکانات آموزشی مناسب به همراه آزمایشگاه ها و لابراتوارهای مجهز، هزینه های تحصیلی مقرون به صرفه و معقول، تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، دسترسی به انواع بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی و نیز نزدیکی فرهنگی به ایران از جمله مزایای برتر تحصیل در این کشور زیبا می باشد.

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه برای دانش آموزان ایرانی بسیار مطلوب ارزیابی می شود و اگر شما نیز جزو متقاضیان تحصیل در ترکیه و مهاجرت به این کشور هستید، به منظور اطلاع از آخرین قوانین و شرایط مهاجرت به کشور ترکیه و نیز ارزیابی شرایط تحصیلی خود می توانید از مشاوره های تلفنی (رایگان) وکلا و کارشناسان کارآزموده ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره ببرید.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

☎️  ده خط ویژه موسسه :
02126705356
📌 کانال تلگرام و اینستاگرام ما :
 vipvisaa
🌐 سایت های ما :
www.emigrationplus.com
www.parsmohajerat.com
www.emigrationpars.com
www.mohajeratbama.org
www.iremigre.com

 📍 آدرس موسسه:  تهران خیابان ميرداماد - ميدان مادر - خیابان سنجابي - پلاك بيست - طبقه سوم - واحد نه

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

#موسسه_سفیران_سروش_سعادت
#مهاجرت_کاری #اقامت_اروپا
#ویزای_تحصیلی_در_دانمارک
#مهاجرت_اروپا_بهار
#safiran_soroosh_saadat

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

نظرات ارسال شده